U

Ultiem wintergevoel – gezinsvakantie in Lapland

Jaren terug hadden we ineens het idee om de kerstdagen door te brengen in Lapland en hebben we dat heel impulsief geregeld. En wat een goed idee was dat! Onze gezinsvakantie in Zweeds Lapland, in een rustige omgeving boven de poolcirkel was onvergetelijk. Met husky’s, sneeuwscooters en sneeuwraketten verkenden we de omgeving, hielden we sneeuwballengevechten met de kinderen, gingen we ijsvissen, het ijshotel bewonderden én zagen we het Noorderlicht Kortom: een reis die we nooit meer zullen vergeten. En de kou? Dat viel alles mee: we hadden goede thermo’s mee en kregen dikke donskleding van de lodge in bruikleen.

Inmiddels is een bezoek aan Lapland ‘hot’ en staat het bij veel mensen op de bucketlist. Voor wie nog twijfelt: GA! Goedkoop is het niet, maar je kunt op veel verschillende manieren van het winterwonderland genieten. Bijvoorbeeld in het populaire Finse wintersportdorp Levi waar je behalve de speciale winteractiviteiten ook nog kunt gaan skiën of, zoals wij, in een gebied waar rust en stilte overheerst en je de bossen voor jezelf hebt. Wat je kiest is natuurlijk afhankelijk van wat je leuk vind en je budget. Wil je weten hoe zo’n reis er uit kan zien? Lees dan wat wij tijdens onze reis hebben gedaan.

Kerst vieren midden in de natuur van Zweeds Lapland

Omdat we afhankelijk zijn van de schoolvakanties, ook nog op wintersport willen en de hoeveelheid vakantiedagen beperkt is plannen we ons winteravontuur in de kerstvakantie. Dit is de tijd van het jaar dat het in de poolcirkel nauwelijks licht wordt en de zonsopgang naadloos overgaat in de zonsondergang. Slechts een paar uur per dag schemert het, echt licht wordt het nooit. Combineer dit met een enorm pak sneeuw, de dennenbossen, een knusse hut met knapperend haardvuur en een grote kerstboom en je hebt de ideale kerst te pakken!

We verblijven in een kleinschalige lodge in Zweden, aan een bevroren meer, midden in het bos op zo’n 3 uur rijden vanaf de luchthaven Kittilä in Finland. We krijgen een eigen chalet, compleet met aparte slaapkamers en een woonkamer waar we gezellig spelletjes kunnen spelen. Op een paar minuten lopen staat het hoofdgebouw met bar/restaurant en, natuurlijk, is er ook een traditionele Finse sauna, compleet mét bubbelbad in de sneeuw. Na aankomst krijgen we allemaal extra warme donsjacks, broeken, schoenen, mutsen en megagrote wanten. Gelukkig zijn er ook voldoende kleine maten voor de kinderen aanwezig. Als we alles aan hebben kunnen we nauwelijks bewegen, maar koud hebben we het niet. Maar met alle activiteiten buiten zijn we héél blij dat we het als Michelinpoppetjes comfortabel warm hebben.

De Husky’s sprinten weg, de omgeving is prachtig. Witte sneeuwvlaktes, paadjes door de bossen en onderweg een stop in de hut van ‘opa’ waar we soep opwarmen op een vuurtje terwijl de honden uitrusten.

Op pad met de huskeys en sneeuwscooters

De lodge heeft een eigen huskykennel. Natuurlijk nemen we de honden mee om een sledetocht te maken. Zodra ze merken dat ze op pad mogen zijn ze niet meer te houden. Wat een kabaal maken ze, ze kunnen niet wachten tot de sledes zijn aangekoppeld, iedereen zijn instructie heeft gehad en ze op pad kunnen. In ons geval gaan de kinderen in de slee en de volwassenen mogen achterop. Het ‘muhlen’ is nog best had werken, maar leuk!!! De honden sprinten weg, de omgeving is prachtig. Witte sneeuwvlaktes, paadjes door de bossen en onderweg een stop in de hut van ‘opa’. Hier wordt het vuurtje aangemaakt, de soep hierboven opgewarmd en komen we allemaal weer op temperatuur terwijl de honden mogen uitrusten. De kinderen hebben het binnen al snel gezien en verdwijnen in de sneeuw voor een sneeuwballengevecht en om de honden te knuffelen.

De volgende dag gaan we op pad met de sneeuwscooters. We nemen een andere route, maar net zo mooi en opnieuw op plekken waar verder niemand komt. We maken onze eigen sporen en ook nu stoppen we onderweg om op te warmen in een traditionele houten trekkershut.

De derde dag maken we nog een wandeling met sneeuwraketten ondergebonden. Ook dat is een ervaring op zich. We lopen om het meer heen en op de terugweg boren we gaten in het ijs om ons geluk te beproeven en een vis te vangen met een eenvoudige ‘hengel’, bestaande uit een stok met visdraad en een haakje. Onze gids heeft direct beet, maar daarna blijven de vissen weg. Hoe hard we ook ons best doen, het lukt ons niet een avondmaal te vangen. Gelukkig hebben ze prima eten in het restaurant….

Lokale cultuur, rendieren en elanden

Verder gelegen plekken doen we aan met de auto/busje. Ook dat is een ervaring op zich. De wegen worden hier niet sneeuwvrij gehouden, maar alle auto’s hebben spijkerbanden en daardoor prima grip. Het gevaar zit ‘m in de dieren die onverwacht de weg op kunnen komen en omdat het bijna altijd donker is heb je hier niet goed zicht op. Een aanrijding met een eland is voor alle partijen levensgevaarlijk. Gelukkig maken we dit niet mee. We bezoeken een eland- en een rendierfarm, waar we samen met de Sami bij een groot kampvuur warme thee drinken. Het is die dag extreem koud en hoewel we steeds dichter naar het vuur toe kruipen zijn we blij als we weer het warme busje in kunnen.

Een andere unieke plek is het ijshotel. Je kunt hier logeren, maar dat doen we niet. Ik vraag me ook af of dat mag met kleine kinderen, familiekamers hebben ze in ieder geval niet. Een bezoek maakt overigens ook al voldoende indruk. Het hotel wordt (dat kan natuurlijk ook niet anders) ieder jaar opnieuw gebouwd en door verschillende kunstenaars ingericht waardoor iedere kamer uniek is. We mogen door het hotel dwalen en stoppen uiteraard voor een drankje in de ijsbar. Koud is het hier binnen, in onze warme kleding tenminste, niet echt, bijzonder is het wel!

Omdat de kinderen nog klein zijn gaan we al eerder dan de andere gasten terug naar ons eigen chalet. Terwijl we teruglopen zien we ineens de lucht van kleur veranderen en bewegen: het noorderlicht!

Ons verblijf in Zweeds Lapland is inclusief alle activiteiten en maaltijden, dus we hoeven zelf nergens over na te denken. De maaltijden zijn eenvoudig maar prima. Met de kerst staat er een traditioneel Zweeds buffet op het menu. Heel erg onder de indruk zijn we hier niet van, maar het is in ieder geval weer eens iets anders dan we thuis gewend zijn. Omdat de kinderen nog klein zijn (Eva is net vier geworden) gaan we al eerder dan de andere gasten terug naar ons eigen chalet. Terwijl we teruglopen zien we ineens de lucht van kleur veranderen en bewegen: het noorderlicht! Het is heel duidelijk zichtbaar. Als we even later naar binnen gaan om de anderen te waarschuwen wordt het al een stuk minder. Wij doen de kinderen naar bed en lopen later nog even terug naar buiten. Een aantal anderen gasten is naar de overkant van het meer gegaan, maar het mooiste deel hebben we al gehad. Wat een geluk dat we eerder weggingen die avond. Achteraf was dit ook de enige avond tijdens ons verblijf dat het Noorderlicht te zien was. Hoewel je hier in een gebied zit waar je een goede kans hebt dit natuurverschijnsel mee te maken heb je hier helaas nooit garanties voor en ben je afhankelijk van de weersomstandigheden.

Na een kleine week is het weer tijd om naar huis te gaan, maar wat een geweldige ervaring was dit. Als we met de auto langs Levi (Finland) rijden, waarvandaan we terugvliegen, zien we het verschil tussen met waar wij zaten duidelijk. Hier zijn veel meer mensen op de been en heerst de sfeer van een gezellig wintersportdorp, terwijl bij ons de rust en stilte overheerste. Waar je voor kiest is dus natuurlijk net waar je zelf van houdt. En een combinatie van deze twee kan natuurlijk ook heel mooi zijn.

Inmiddels is deze reis voor ons al weer de nodige jaren geleden, maar zelfs onze jongste weet zich nog heel veel te herinneren. En nu komt de vraag of we niet nog een keer kunnen gaan. Ik ga maar weer eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor 2020…. En wordt het dan Zweden, Finland of Noorwegen? Ik heb nog geen idee, maar ga me er binnenkort in verdiepen.

Wil je met je gezin ook zo’n bijzondere winterreis maken?

Reis in mijn voetsporen en laat me je helpen je droom werkelijkheid te maken! Ik ken de beste plekjes en weet waar en hoe ik jullie reis kan boeken om het ultieme wintersprookje te ervaren. Of je nu een voorkeur hebt voor het gezellige Levi, het mooie Noorwegen of het stille Zweden: ik kan je helpen de reis zo in te vullen dat het jullie eigen ultieme winter-wonder-droomreis wordt!