O

Onbekend Caribbean met een baby en een peuter

In de tijd dat de kinderen nog heel klein waren is er een artikeltje verschenen in een reizenspecial voor jonge gezinnen. Als ervaringsdeskundige vertelde ik over onze reis naar Tobago en Grenada en vooral hoe het is om met twee kleintjes te reizen. Hoewel deze reis voor ons inmiddels al weer lang geleden is, is het voor iedereen die nu met kleintjes op pad gaat natuurlijk nog steeds relevant. Dus hieronder ons oude artikeltje met het eerlijke verslag over hoe we de reis hebben ervaren, wat we hebben gedaan op deze mooie bestemming, maar ook wat we tegen vonden vallen aan het reizen met twee kleintjes en tot slot handige tips voor iedereen die met kleine kinderen op vakantie gaat.

Na met één kind al een aantal (verre) reizen te hebben gemaakt, wat heel vanzelfsprekend ging, bleek een reis met twee toch weer even anders. Zeker als je een zoontje hebt dat nog geen 5 minuten op schoot wil blijven zitten. Toch was dat voor Jurgen en Colinda geen reden nu maar geen verre reizen meer te maken. Samen met Indy (bijna 3) en Lukas (10 maanden) vertrokken zij naar Tobago en Grenada voor een bijzondere Caribische vakantie. Colinda, eigenaresse van Expeditie Kroost & Co, vertelt over hun ervaringen.

Met Indy hebben we er nooit een seconde over nagedacht of we zouden blijven reizen, maar met Lukas hebben we dat zeker wel. Je moet toch twee kinderen rustig zien te houden tijdens een 10 uur durende vlucht en daarbij komt dat Lukas zeer ondernemend is en echt niet rustig op schoot wil blijven zitten. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en hebben we toch maar een reis naar de Caribbean geboekt. En achteraf bleek weer dat we ons om niets druk hebben gemaakt. De kinderen hebben zich geweldig gedragen tijdens de reis en de lange vluchten!

Tobago: prachtige stranden en watervallen in de groene jungle

Hoewel we ons reisgedrag aan de kinderen hebben aangepast, is het nog altijd niets voor ons om twee weken op een plek te zitten en in alle rust vakantie te vieren. Daarom ‘verhuizen’ we op de plaats van bestemming ook altijd een paar keer. We zijn deze reis begonnen op Tobago, een erg leuk klein Caribisch eiland dat nog niet ontdekt is door het massatoerisme. We zaten in een comfortabel hotel, in een rustig gedeelte van het eiland met werkelijk een prachtig uitzicht op de Atlantische Oceaan.

“Het binnenland is uitbundig groen en erg mooi en de kuststrook indrukwekkend met mooie stranden, afgelegen baaien en kleine vissersdorpjes. En tochtjes met een glasbodemboot waarbij je naar de vissen kunt kijken vond zelfs Lukas al geweldig! ”

Vanaf het hotel liep je zo het strand op, waar Indy zich kon vermaken in een klein speeltuintje. Dat hadden ze zelf gebouwd, met bijvoorbeeld een glijbaan vanuit een boom. Ook hebben we aardig wat tijd in het zwembad doorgebracht. Maar natuurlijk hebben we ook een auto gehuurd en het eiland verkend. Ook met hele jonge kinderen kun je nog genoeg ondernemen. Omdat het vrij warm en vochtig was, hadden we geen zin om met twee kinderen in een rugdrager grote afstanden te lopen, waardoor we de mooiste watervallen en wandeltochten door het regenwoud helaas aan ons voorbij moesten laten gaan (met oudere kinderen is dat wel geweldig!), maar ook nu konden we voldoende zien en doen.

Het binnenland is uitbundig groen en erg mooi en de kuststrook indrukwekkend met mooie stranden, afgelegen baaien en kleine vissersdorpjes. En tochtjes met een glasbodemboot waarbij je naar de vissen kunt kijken vond zelfs Lukas al geweldig! Ook een bezoek aan een vogelreservaat waar om 16.00 uur tijdens de ‘afternoon tea’ fruit voor de vogels wordt klaargelegd is bijzonder. Je hebt dan de kans om de mooiste vogels van dichtbij te zien. Onderweg vielen de kinderen vaak in slaap en als ze wakker waren stopten we op een mooi strandje om even lekker te spelen, te zwemmen of iets te eten. Omdat het eiland maar klein is konden we meestal terug zijn voor het middagslaapje van Indy, wat voor haar wel zo prettig was.

Grenada en The Grenadines: naar de mooiste plekken in een echte ‘Piet Piraat-boot’

Na een paar dagen zijn we doorgevlogen naar Grenada. Ook hier hadden we een heerlijk hotel. Nu hadden we een suite met een aparte woon- en slaapkamer, zodat we de kinderen ieder in een eigen slaapkamer konden laten slapen. Dat was erg prettig en we vonden het jammer dat we hier de eerste paar dagen niet voor hadden gekozen. Door het tijdverschil werden Indy en Lukas de eerste nacht ’s nachts wel eens wakker, waarbij ze elkaar (en ons) vervolgens uit hun slaap hielden. Met ieder een eigen kamer is dat een stuk gemakkelijker!

Halverwege de vakantie keken we elkaar eens aan. Hadden wij zelf ook wel vakantie??? Het was hard werken, maar tegelijkertijd was het ook heel fijn om eindelijk eens zo intensief tijd met je kinderen door te kunnen brengen.

Vanuit onze kamer hadden we een mooi uitzicht op zee en het strand. Voor de deur lag een grasveld, waar Indy lekker met een bal kon spelen. Omdat Lukas graag op ontdekkingstocht gaat, hielden we hem op onze eigen veranda, waar hij zich ook prima kon vermaken. Ook dat was trouwens een wereld van verschil. Toen Indy voor het eerst in haar leven op het strand kwam vond ze het zand erg interessant en liet het langzaam door haar vingers glijden. In ieder geval bleef ze rustig zitten. Lukas daarentegen zat binnen 2 minuten van top tot teen onder het zand en was nog geen 2 minuten later al naar de zee gekropen….Echt rustig naar het strand gaan ging dan ook niet. Dat was ook zo in het zwembad. Omdat we geen speciale kinderbadjes hadden konden de kinderen alleen in het water als wij er ook in gingen. Indy kon zich dan uitstekend vermaken bij de brede, ondiepe trappen, maar Lukas was daar natuurlijk nog te klein voor. Gaan zwemmen was dan ook een echt familie-uitje, waarbij we eigenlijk altijd met z’n tweeën waren.

Dat was iets wat sowieso heel anders was met twee kinderen dan met één. Halverwege de vakantie keken we elkaar eens aan. Hadden wij zelf ook wel vakantie??? We hadden eerlijk gezegd het gevoel dat we de hele tijd hard aan het werk waren. Zelf tijdens het middagslaapje was de tijd voor onszelf maar beperkt, omdat er vaak wel een van de twee laat in slaap viel en dus onze aandacht nodig had. Dus helaas, die stapel boeken die ik bij me had nam ik ongelezen weer mee terug. Maar tegelijkertijd was het ook heel fijn om eindelijk eens zo intensief tijd met je kinderen door te kunnen brengen. In Nederland, waar we ieder onze drukke werkzaamheden hebben, schiet dat er natuurlijk vaak bij in. En over een paar jaar wordt dat vanzelf weer een stuk gemakkelijker.

Toen Indy ontdekte dat ze op een echte “Piet Piraat-boot’ zat vond ze het geweldig. De boot was veilig voor kleine kinderen en onderweg bezochten we de mooiste strandjes en de indrukwekkende Tobago Cays.

Op Grenada hebben we de dagen een beetje op dezelfde manier doorgebracht als op Tobago. Het meest bijzondere uitstapje was naar de Grenadines en de Tobago Cays. We gingen ’s morgens op pad met een klein vliegtuigje naar Union Island, een eiland midden in de Grenadines. Vanaf hier werden we naar de boot gebracht: een mooi houten zeiljacht dat zelfs nog gebruikt is voor de film Pirates of the Caribbean. Indy vond het eerst een beetje eng, maar toen ze ontdekte dat ze op een echte “Piet Piraat-boot” zat vond ze het geweldig. De boot was veilig voor kinderen, omdat de zijkanten niet open waren en ze dus niet overboord konden vallen. Er was voldoende ruimte om rond te lopen en de omgeving te bekijken. Onderweg gingen we met kleine bootjes naar strandjes en (de volwassenen) hadden de gelegenheid om te snorkelen. Met kleine kinderen was het goed op te lossen: één van ons sprong in het water terwijl de ander met de kinderen achter bleef. De keer daarna deden we het andersom. Met name de Tobago Cays vonden we geweldig. De kleuren blauwe van het water hier zijn zó mooi! Na de boottocht gingen we met het vliegtuig weer terug naar Grenada, waar we wat konden eten en de kinderen al vroeg op bed lagen.

Verder maakten we korte uitstapjes over het eiland, waarbij we onder andere een waterval (hier kun je ook zwemmen) en een nootmuskaatfabriek bezochten. De rondleiding door de fabriek duurde maar 10 minuten, dus was prima te doen met twee kleintjes die over aandacht van de vrouwen die in de fabriek werkten niet te klagen hadden. Ook bezochten we mooie strandjes, waar we na even genoten te hebben van zon, zee en zand, in een prima restaurantje konden eten. Zo’n restaurantje op het strand is heel natuurlijk heel informeel en ook voor de kinderen erg leuk.

Wij namen de kinderen meestal mee als we uit eten gingen. Het was soms alleen lastig om restaurants te vinden die al vroeg geopend zijn. Het meenemen van de kinderen ging overigens uitstekend. Wat brood bestellen voor de kinderen (kregen we altijd gratis) en zij waren weer even zoet. Lukas at gelukkig nog potjes en kreeg verder kleine stukjes van onze vis, groente of vlees. Als hij moe was zetten we hem met z’n knuffel in de buggy en viel hij in slaap of bleef hij rustig zitten. Indy had inmiddels de leeftijd dat ze met ons aan tafel mee kan eten en ook dat ging prima. Hierdoor konden we ook eten in de betere restaurants en konden we zelf ook heerlijk genieten. Helemaal luxe was het als we samen in het restaurant van het hotel gingen eten. Dan deden we de kinderen vroeg naar bed, namen de portofoon mee en konden heerlijk genieten van een diner voor twee. Dat komt er thuis uiteraard ook niet zo veel van, dus het is fijn dat je daar op vakantie dan tijd voor kunt vrijmaken.

Wat me altijd opvalt is dat kinderen zich over het algemeen heel gemakkelijk aanpassen. De hotelkamer is al snel “thuis”, veel speelgoed hebben ze niet nodig en uitstapjes maken vonden ook de kinderen heel erg leuk.

Terug naar Tobago – een villa bleek ideaal met kleine kinderen

De laatste paar dagen brachten we weer door op Tobago. Nu hadden we onze eigen villa met zwembad. Dit is natuurlijk ideaal met een gezin. De kinderen hadden een eigen slaapkamer, we hadden een woonkamer en een keuken en een kleine tuin. Heerlijk. Vooral Indy vond het zwembad geweldig, dus zodra die ’s morgens wakker was wilde ze er in. Het is dus wel eens gebeurd dat ik al voor 7.00 uur met haar in het zwembad lag. Na het zwemmen konden we dan ontbijten en daarna iets leuks doen of naar het strand. Maar ook deden we ‘gewone’ dingen zoals boodschappen in de supermarkt en ’s avonds barbecueën.

Wat me altijd opvalt is dat kinderen zich over het algemeen heel gemakkelijk aanpassen. De kamer in het hotel waar je verblijft is al heel snel vertrouwd en een thuis, evenals het bedje waar ze daar in slapen. Veel speelgoed hebben ze niet nodig en aan een paar basisspeeltjes heb je voldoende. Uitstapjes maken gaat prima en onze kinderen vonden het altijd erg leuk. Ook kom je gemakkelijk in contact met de lokale bevolking. Zij vinden kinderen meestal erg leuk waardoor ze jou ook veel sneller aanspreken. Dus zelfs met twee jonge kinderen, als “rust” helaas niet meer bestaat, is het nog steeds een geweldig om te reizen en kun je echt wel genieten van je vakantie Ook als je verder wilt gaan dan een huisje in Zeeland….

Praktische tips voor als je met baby’s en kleine kinderen reist

• Bezuinig niet te veel op vluchten, maar kies voor vluchten met goede aansluitingen waarbij je zo min mogelijk hoeft over te stappen.
• Probeer je locaties zo uit te kiezen dat je niet hele dagen op pad hoeft te zijn als je de omgeving wilt verkennen. Met jonge kinderen is het over het algemeen het leukst als uitstapjes niet meer dan een halve dag duren. Bouw altijd een speelmoment in waar je kinderen even kunnen genieten van bijvoorbeeld water en zand.
• Het huren van een auto is ideaal. Natuurlijk is het leuk om met het openbaar vervoer te reizen, maar beperk dit tot korte stukjes (bijvoorbeeld om een nabij gelegen stadje te bezoeken en hier een ijsje te gaan eten). Een auto is veel vertrouwder voor je kleintjes en hier kunnen ze ook gemakkelijk in slapen.
• Neem –als je van plan bent een auto te gebruiken- voor je baby je eigen Maxicosi mee. Dit is een vertrouwde plekje én je weet zeker dat je je baby veilig vervoert. Autostoeltjes voor grotere kinderen zijn ter plaatse over het algemeen gemakkelijker verkrijgbaar.
• Neem niet te veel speelgoed mee, want dat heb je in de praktijk helemaal niet nodig. Desnoods koop je ter plaatse nog iets. Handig om mee te nemen zijn:
o Vormpjes die in elkaar passen. Kinderen zijn uren zoet met het in en uit elkaar doen van de bakjes, er een toren van bouwen en ze kunnen ze ook gebruiken in het zand, bad en zwembad.
o Opblaasbare speelmaterialen zoals een strandbal, klein bootje (kan ook dienst doen als badje om in te spelen) en natuurlijk mouwtjes en een zwemband voor in het water (voor baby’s met zitje).
o Boekje, klei (ideaal voor in het vliegtuig), kleurpotloden en kleur -en stickerboeken.
o Ballonnen: makkelijk in je handtas en ideaal speelgoed om kinderen te vermaken op bijvoorbeeld de luchthaven

Meer tips over bijzondere reizen met kleine kinderen vind je op de website van Expeditie Kroost & Co.

Wil je ook op reis naar met kleine kinderen?

Ook bijvoorbeeld Bali en de Seychellen zijn heerlijke bestemmingen met baby’s en peuters. Reis in mijn voetsporen! Als ervaren Travel Manager en Reismama help ik je graag om een mooie reis met je kleintjes te plannen en organiseren. Klik hier voor meer informatie.