A

Avontuurlijke rondreis Tanzania met tieners

Zomer 2021: we hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn met onze tieners eindelijk weer op reis geweest. Naar Tanzania om precies te zijn. Eerst op safari naar de beroemdste wildparken ter wereld, daarna (leren) kitesurfen op Zanzibar. Beide activiteiten zijn ideaal voor een vakantie met tieners. Iedere dag is een nieuw avontuur dat vele malen interessanter is dan het kijken naar de zoveelste serie op Netflix.

We reizen op een bijzonder moment (zomer 2021). Het intercontinentale toerisme komt slechts heel langzaam weer op gang. Hoewel we vooraf lang hebben getwijfeld of we wel of niet zouden gaan, zijn we blij dat we het toch hebben gedaan. Wat is het heerlijk om weer te reizen, nieuwe plekken te verkennen en andere ervaringen op te doen. Buiten Europa reizen bleek eigenlijk niet anders te zijn dan binnen Europa. Onafhankelijk van waar je naar toe gaat moet je goed letten op alle richtlijnen en adviezen en zorgen dat je goed voorbereid bent.  Klik hier voor mijn tips voor (verre) reizen tijdens corona.

Bestemming: Tanzania

We hebben dit jaar heel bewust gekozen voor Tanzania. Het is er nu namelijk veel rustiger dan normaal in juli/augustus. Fijn voor ons (veel minder auto’s in de beroemde parken) en goed voor de lokale bewoners en ondernemers die deze inkomsten keihard nodig hebben. We zijn niet teleurgesteld; het is fantastisch om juist nu te reizen!

We hebben onze reis opgedeeld in twee delen: eerst verkennen we het vaste land en gaan we op safari, daarna vliegen we naar het eiland Zanzibar. Beide bestemmingen zijn zó verschillend dat het voelt als twee vakanties ineen. Van het authentieke en typisch Afrikaanse deel en de talloze dieren naar het tropische, islamitische Zanzibar met de witte stranden en ‘hakuna matata’ (geen zorgen) als levensmotto.

Gamedrives en héél veel dieren

De eerste week bezoeken we verschillende van de meeste beroemde wildparken in het noorden van Tanzania. Op ons lijstje staan Tarangire, Lake Manyara, Serengeti en de Ngorongoro-krater. Vier parken die ieder totaal verschillend zijn. We brengen veel tijd door in de auto, maar dat is geen straf. Onderweg tussen de parken is er voldoende afleiding, zoals mensen die op veel te grote fietsen water gaan halen, lokale markten, Maasai-jongens die kuddes vee bij elkaar drijven en heel veel zwaaiende kinderen.

Eenmaal in de safariparken wordt het spannend en vergeet je al heel snel hoeveel uur je eigenlijk in de auto zit. Wat gaan we te zien krijgen? Zoals verwacht zijn onze kinderen ook heel verschillend. Voor de een is het op een gegeven moment wel ‘klaar’. Zeker na de lunch als de zon schijnt en de dieren zich terugtrekken in de schaduw en er minder te zien is. Voor de ander kan de dag juist niet lang genoeg duren. Zelfs heel vroeg opstaan is ineens geen enkel probleem meer en ook de wifi wordt geen moment gemist. Al zouden ze het allerliefst toch al in de auto hun fantastische foto’s op snapchat direct kunnen delen met hun vrienden.

Tarangire – olifanten en een veelzijdig landschap

Het eerste park dat we bezoeken is Tarangire, bekend vanwege het grote aantal olifanten dat hier leeft. Gek genoeg zien we vroeg in de ochtend direct tal van dieren, waaronder leeuwen, voor we een paar uur later pas de eerste olifanten spotten. Maar aan het eind van de dag hebben we uiteindelijk toch wel héél veel olifanten gezien.

We overnachten in een lodge net buiten de parkgrenzen. Een heel fijne plek met een fantastisch uitzicht op Lake Manyara. Zoals in Afrika vaak het geval is slapen we in een ’tent’, maar dan wel met alle comfort, zoals een goed bed, een privé badkamer en een douche met warm water. ’s Nachts hoor je alle geluiden om je heen: brullende leeuwen, trompetterende olifanten en dieren die direct naast onze tent met veel kabaal aan het grazen zijn. Niet persé ideaal voor een goede nachtrust, wel heel bijzonder.

Lake Manyara – boomspringende leeuwen en dicht begroeid

Vanuit Tarangire rijden we door naar Lake Manyara. Dit park is echt heel anders. Groen met dichte begroeiing, waardoor de dieren veel moeilijker te spotten te zijn. De boomspringende leeuwen waar dit park om bekend staat zien we helaas niet, wel zien we onze eerste nijlpaarden van deze reis. En natuurlijk alle andere ‘gebruikelijke’ dieren, zoals buffels en olifanten. Het park is niet groot: we rijden er aan de ene kant in en een paar uur later aan de andere kant weer uit.

We slapen op een camping. Vooraf weten we niet zo goed wat we ervan moeten verwachten, maar het blijkt verrassend leuk te zijn. Groen gras, een fijn zwembad met uitzicht, levendig en een tent met comfortabele bedden. De voorzieningen zijn gedeeld, maar vlakbij en heel schoon en netjes. Ook fijn: we mogen qua eten zelf kiezen van de kaart. Een keer een hamburger met frietjes in plaats van rijst met groente is voor een deel van ons gezin wel zeer welkom. En ter afwisseling van alle eieren bij het ontbijt kun je hier kiezen voor yoghurt met fruit en huisgemaakte granola. Om een dagje niet in de auto te hoeven is dit ook een ideale plek voor een safari-pauze en lekker te gaan mountainbiken langs kleine boerendorpjes. Mocht je nog meer willen ondernemen: vanaf hier kun je ook ziplinen of bijvoorbeeld in een tuktuk een stadstour maken.

Onderweg naar Serengeti zien we veel Maasai (kinderen) met hun vee lopen.

Serengeti – grasvlaktes en groot wild

De volgende dag is een lange dag. Door de ‘Ngorongoro Conservative Area’ rijden we naar de Serengeti. Hier komen we in de loop van de ochtend aan en begint de gamedrive. Serengeti betekent ‘uitgestrekte vlakte’ en dat is inderdaad wat we zien. Eindeloze grasvlaktes. Geen bomen, geen rotsen en in eerste instantie ook weinig dieren. Dit is het terrein van de jachtluipaarden (cheetah), maar deze komen we vandaag nog niet tegen.

Wel stuiten we uiteindelijk op een oversteek door een modderige rivier. Hier staat een auto met een ernstig kijkende gids die probeert te achterhalen hoe diep de modder is en of hij er doorheen kan. Samen met onze eigen gids wordt er druk overlegd en ook diverse plekken verderop langs de rivier worden verkend. Na lang twijfelen besluiten ze het er op te wagen en… bij de eerste auto gaat het mis. Hij rijdt zich vast in de modder. Aan ons nu de taak om reddende engel te spelen. Een stukje verderop doen wij een poging en halen de overkant gelukkig wel. Met de nodige creativiteit lukt het uiteindelijk ook om de andere auto uit de modder te trekken. Een uur later kunnen we weer op pad.

Het landschap verandert langzaam. Grasvlaktes worden nu afgewisseld met bomen en ‘kopjes’. Dit is de favoriete omgeving voor weer andere dieren. De safari wordt direct interessanter. Nog voor we in de lodge aankomen zien we heel veel dieren. Van de gebruikelijk zebra’s, buffels en giraffen tot leeuwen die liggen te luieren op een rotsblok en een luipaard in een boom. Helemaal aan het eind van de dag spotten we nog een grote krokodil. Wat is dit fantastisch: we genieten volop!

Na een overnachting midden in het park hebben we nog een volle dag om het zuidoosten van de Serengeti te verkennen. Dit keer hebben we meer geluk en zien we een groep van 5 jachtluipaarden (cheetah) luieren in de zon. Het zijn 2 vrouwtjes en 3 kleintjes. We hebben alle tijd om ze te bestuderen.

Vlak nadat we weer op pad zijn gegaan zien we een losse cheeta die wil gaan jagen. We zien hoe ze zich voorbereid. Op het moment suprême, als ze net op volle snelheid is, verdwijnt ze helaas achter een heuveltje. Jammer, maar toch een unieke ervaring. Daarna is het tijd voor een picknicklunch en zien we nog de nodige dieren op de weg terug. Het luipaard dat net uit een boom is geklommen om te jagen missen we helaas. Die kon zich te goed verstoppen in het hoge gras. Tja, in de natuur laat niets zich dwingen.

Ngorongorokrater – poserende dieren

Vandaag hebben we een lange dag voor de boeg, dus we moeten vroeg opstaan. We verlaten Serengeti via de hoofdroute om zo snel mogelijk het volgende park in te kunnen rijden: de beroemde Ngorongorkrater. Dit is voor velen een van de hoogtepunten van een reis naar Tanzania. Op een relatief klein oppervlak leven veel dieren en dit is ook de plek waar je de neushoorn kunt zien. Wat ons vooral aanspreekt is de setting. Overal heb je de kraterwand als achtergrond, waardoor de omgeving hier heel anders is dan alle andere parken waar we geweest zijn. Omdat onze camera het heeft begeven (teveel stof onderweg), is het ook fijn dat de dieren hier langs de weg lijken te poseren. Dat is wel heel handig voor ons als telefoon-fotografen. Helaas houdt de neushoorn zich verscholen in het hoge gras, dus deze reis kunnen we de big 5 niet afstrepen. Maar met alles wat we wél hebben gezien is dat voor ons niet echt een gemis.

Maasai & Kilimanjaro

Na een overnachting in een fijne lodge, waarbij we weer in een tent slapen maar ook genieten van uitstekende service en lekker eten rijden we via Arusha naar de Kilimanjaro. Dit is het land van de Maasai. Om iets meer te zien en ervaren van hun lokale cultuur overnachten we in een Maasai-lodge. Met uitzicht op de Kilimanjaro. Deze hoogste berg van Afrika, die door de Maasai ‘the shy mountain’ wordt genoemd omdat hij zich vaak verstopt achter een dikke laag wolken, laat zich zowaar aan ons zien. Niet zo helder, maar toch is het bijzonder om een glimp op te kunnen vangen terwijl we welkom worden geheten door dansende en zingende maasai.

Vanuit de lodge worden verschillende activiteiten georganiseerd. Deels is het toeristisch en voor ons wat overdreven, vooral ook omdat we de enige gasten zijn en alle aandacht krijgen. Maar het is ook een goede en bijzondere manier om meer te weten te komen van deze mooie mensen en het is zeker ‘echter’ dan een korte toeristische stop onderweg naar Serengeti.

Door hier te verblijven ondersteun je bovendien de lokale gemeenschap, waarvoor o.a. wordt voorzien in werkgelegenheid. Ook is, mede met steun vanuit de lodge, de lokale school gebouwd. We mogen deze bezoeken en zijn onder de indruk van het enthousiasme van de directeur van de school, die met weinig middelen en docenten die op vrijwillige basis werken de lokale kinderen een betere kans voor de toekomst kan bieden. Kortom: een mooie plek om dit deel van onze reis af te sluiten.

Vanaf Arusha vertrekken we naar Zanzibar voor een ontspannen verblijf aan het strand en om kitesurfen te leren. Lees binnenkort meer over dit deel van onze reis.

Reizen met een positieve impact

Tijdens deze reis hebben we bewust gekozen voor kleinschalige accommodaties, lokaal gerund met personeel uit de omliggende dorpen. Het eten is lokaal verbouwd, maar wel westers georiënteerd. Verwacht echter niet direct pizza’s en broodjes hamburger voorgeschoteld te krijgen. Denk meer aan veel verschillende soorten groenten, rijst, aardappels (onderweg rijd je langs de ‘landjes’), veel vlees en soms verse vis uit bijvoorbeeld het Victoriameer.

Een aantal lodges biedt net wat extra’s. Zo ondersteun je door te verblijven in de lodge in de omgeving van Ngorongoro een lokaal kindertehuis dat is opgericht door een Nederlands gepensioneerd artsenechtpaar. Je kunt hier ook een kijkje nemen. Het is bijzonder te zien hoe zij zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn, maar ook extra inkomsten weten te genereren door bijvoorbeeld een kleine bakkerij te runnen. Uiteraard krijg je in de ochtend in de lodge je toast gemaakt van brood uit eigen bakkerij. Ook de Maasai-lodge is een bijzonder project dat net wat verder gaat dan alleen een plek om te slapen.

Plasticvrij reizen

Ook op andere manieren proberen we tijdens deze reis een steentje bij te dragen aan het minimaliseren van onze footprint. In de safariauto is bijvoorbeeld voldoende drinkwater voorzien. Iedere reiziger neemt een eigen drinkfles mee, die je tijdens de reis onbeperkt kunt vullen. Plastic tassen zijn in Tanzania al verboden, maar op deze manier draag je verder bij in het verminderen van de hoeveelheid plastic. Veel lodges vullen ook flessen met drinkwater in plaats van veelvuldig gebruik te maken van plastic flessen.

Wil je ook naar Tanzania?

Op basis van onze eigen reis heb ik een heel mooie reis samengesteld. Net wat anders dan anders. Misschien niet mega-luxe, maar zeker wel comfortabel. Met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Met verblijf op plekken waar je ook daadwerkelijk een positieve impact, zodat ook de lokale bevolking profiteert van jouw reis. En waar je zelf kunt genieten van een bijzondere reiservaring! Klik hier voor een uitgebreide reisbeschrijving.

Houd je wel van hier en daar wat meer luxe? Wil je de grote trek zien? Reis je met jongere kinderen? Heb je andere wensen? Ook daar kan ik rekening mee houden. Het enige dat je hoeft te doen is mij te vertellen wat jullie zoeken in een reis zodat ik een voorstel kan uitwerken dat hier precies op aansluit! Neem direct contact met met op om een voorstel op maat aan te vragen.