M

Met kleine kinderen in Argentinië (5) – Iguazu watervallen & de jungle

Na een indrukwekkende roadtrip in het noordoosten van Argentinië reizen vliegen we naar Iguazu. Dit is het laatste deel van onze rondreis van een maand die we we met onze kinderen, Indy (4), Lukas (2) en Eva (1,5) maken. Behalve de watervallen gaan we hier ook een paar dagen wat meer buiten de gebaande paden de jungle in.

Als we naar Iguazu vliegen geeft de piloot ons een voorproefje van de enorme watervallen. Hij maakt een extra rondje zodat we vanuit de lucht een goed beeld krijgen van de enorme grootte (en breedte) hiervan. Vanaf land kun je dit namelijk niet zien, omdat het gebied zo gigantisch groot is.

Opmerking: dit is het laatste deel van ons reisverslag. Wil je beginnen bij het begin van onze reis? Klik dan hier.

We blijven drie nachten in een hotel in Brazilië en hebben dus nog tijd genoeg om de watervallen vanaf de grond te verkennen. Deze middag doen we verder niets. Er is een zwembad met apart kinderbad waar de kinderen zich vermaken in het (relatief koude) water. Daarna nemen we een taxi naar de stad Foz do Iguacu. Echt aantrekkelijk vinden we de stad niet, maar we eten in een bijzonder BBQ restaurant. Er is een uitgebreid saladebuffet en het vlees wordt aan tafel gebracht. Het smaakt goed en ook de kinderen eten veel. Dit is bovendien een prima manier om ze rustig te houden aan tafel. Heerlijk!

Imposante watervallen

Als we het voetpad volgen wordt het geluid dat we hoorden vanaf het moment dat we uit de taxi stapten wordt steeds luider. Als we bij de watervallen zelf zijn is het een enorme herrie. Hoewel er bewolking was voorspeld, is het een zonnige dag. Hierdoor kunnen we mooie regenbogen zien boven de watervallen. Het bijzondere aan deze watervallen is dat je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Victoria Falls, lopend heel dicht bij de watervallen kunt komen. Op een platform sta je zó dichtbij het water dat je het gevoel hebt dat je de watervallen aan kunt raken. En nat word je ook. De poncho’s zien er niet uit, maar helpen gelukkig wel om nog een beetje droog te blijven. Het is een overweldigende ervaring. We vragen ons dan ook af waarom je veel geld zou betalen om in een boot tot aan de watervallen te kunnen varen en doorweekt te raken als je ook lopend zo dichtbij kunt komen.

Hoewel we oorspronkelijk van plan waren om ook de watervallen vanaf de Argentijnse kant te bekijken, doen we dat toch niet. Met het rondje van de piloot en de ervaring van de Braziliaanse trip hebben we een goed beeld van het natuurgeweld gekregen. In plaats daarvan doen we de kinderen een plezier en bezoeken we het Parque des Aves (het vogelpark). Als we binnenkomen vragen we ons af wat hier leuk aan gaat zijn (het begint met vogels in kooitjes), maar al snel lopen we door een tropisch bos en genieten we van de vogels en de reptielen die hier te zien zijn. En poseren met een papegaai op je arm is als tweejarige ook wel iets heel bijzonders.

Na de lunch gaan we terug naar het hotel voor opnieuw een rustige middag in de speeltuin en het zwembad. We hebben nog geen idee hoe de accommodatie van morgen (een lodge in de jungle) zal zijn, dus we nemen het er nog maar even van.

De jungle in

We worden opgehaald door de chauffeur die ons naar Panambi Lodge brengt; een eco-lodge aan de Iguazu rivier, net buiten het nationale park Iguazu. Al snel nadat we de watervallen zijn gepasseerd verlaten we de geasfalteerde weg en rijden we over een zandweg dwars door het park. De begroeiing is ondoordringbaar en staat als een muur naast ons. Op een gegeven moment stopt de chauffeur en wijst ons een pad, gemaakt door de dieren die hier in het wild leven. We hadden hier nooit bij stil gestaan, maar in dit natuurpark leven diverse katachtige roofdieren, zoals jaguars en poema´s. Oeps…. Gelukkig blijken deze dieren vooral binnen de grenzen van het park te blijven  en ook niet in hele grote aantallen. Daarnaast is de kans dat je een dergelijk dier daadwerkelijk tegenkomt nagenoeg nihil.

Zodra we de grenzen van het nationale park verlaten ziet de omgeving er heel anders uit. Het primaire bos is verdwenen en maakt plaats voor landbouw. In dit gebied worden onder andere grote hoeveelheden Yerba Maté verbouwd, het lokale drankje van Argentinië. Hieruit blijkt overigens maar weer hoe belangrijk het is om de natuur te beschermen voor het behoud hiervan.

We passeren een dorpje waar de houten huizen op palen zijn gebouwd. We wijzen de kinderen hierop, maar echt onder de indruk lijken ze niet te zijn. Het is voor hen net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De lodge is nu niet heel ver meer. Als we aankomen worden we direct verwelkomt door de eigenaar en de gastheer en -vrouw. Ook hier hebben we weer een prima familiekamer met halletje, badkamer en twee slaapkamers. Er is geen babybedje, maar er is een bed gefabriceerd met een plank, een aantal extra kussens en een klamboe. Het ziet er heel leuk uit, maar we vinden het niet geschikt voor onze kleine klimgeit. Zij slaapt de komende twee nachten daarom in onze eigen travelcot.

Het meest opvallend hier is de enorme hoeveelheid vlinders. Je kunt niet eens rustig een boek lezen zonder dat er een vlinder voor je beeld verschijnt. Ze zitten ook gewoon op je. Er zijn veel verschillende soorten en in tal van kleuren. De kinderen hebben het niet zo met de vlinders die op hun gaan zitten, maar nadat we verteld hebben dat het geluk brengt als er een vlinder op je gaat zitten, vinden ze het gelukkig niet eng meer.

´s Middags maken we met z´n allen een wandeling door de ´jungle´ en naar de rivier. Het zwembad bevat helaas geen water meer, dus verder is er niet zo veel te doen. Voor de dag erna plannen we een uitstapje door de omgeving.

Indianendorpje en de lokale school

Vandaag gaan we met de chauffeur die ons naar de lodge heeft gebracht en onze ´tolk´ naar een indianendorpje in de omgeving. In dit dorpje worden we verwelkomt door de ´chief´ die ons een rondleiding door zijn dorpje geeft. Eerst zien we een familie die het ontbijt klaarmaakt op een open vuurtje. Het ontbijt bestaat uit een soort pap met eieren. Heel voedzaam, maar wij vinden het er niet echt aantrekkelijk uitzien. We vinden het daarom ook niet heel erg dat het nog niet klaar is….

Hierna gaan we naar de school. We verwachten een klein lokaal schooltje, maar het blijkt een groot, modern en nieuw gebouw te zijn, gebouwd door de overheid. Het past helemaal niet bij de rest van het dorpje. Pas sinds 10 jaar is hier onderwijs mogelijk en behalve de kinderen krijgen ook de volwassenen les op deze school. Dit is volledig gefinancierd door de staat. De dorpsbewoners zijn blij met deze faciliteit. Ze krijgen ook huizen van de overheid, maar deze worden minder gewaardeerd. Ze bouwen liever hun traditionele huizen van bamboe en palmbladeren dan dat ze leven in de houten huizen die door de overheid worden neergezet. In één huis wonen twee gezinnen met in totaal meer dan tien personen. Onvoorstelbaar als je je voorstelt dat deze huizen kleiner zijn een slaapkamer bij ons.

Ondanks de steun van de overheid leven de mensen in grote armoede leven. Om ze te steunen kopen we wat (te dure) souvenirs. We gaan naar huis met een ketting gemaakt van kraaltjes die worden gemaakt van besjes en twee schaaltjes die met de hand zijn gemaakt.

Indy, de oudste, neemt alle informatie de ze krijgt in zich op, maar lijkt alles ook heel normaal te vinden. Dat ze geen douche hebben, maar zich in de rivier één kilometer verderop moeten wassen bijvoorbeeld, of dat diezelfde rivier uitkomst biedt voor het feit dat de mensen geen wasmachine hebben. Of dat ze geen toilet hebben zoals wij dat kennen. Lukas staat uiteraard nog niet open voor deze informatie, maar is grote vrienden met onze chauffeur. En Eva heeft vooral interesse in de steentjes die ze op de grond vindt. Toch gaan we ervan uit dat ze alle drie (onbewust)  het nodige zullen opsteken van dit soort reizen en ervaringen.

Maté – het meest gedronken drankje van Argentinië

Na het bezoek aan dit kleine indianendorpje rijden we naar de ´cooperativo´, een groot verwerkingsbedrijf voor Dyerba Maté, het meest gedronken drankje van de Argentijnen. Per persoon drinkt men hier jaarlijks maar liefst 5 kilo van. We hebben het zelf nog niet geproefd, vooral omdat het een sociaal gebeuren is dat je samen met familie en vrienden drinkt en dus niet in restaurants kunt krijgen. Het is wel wat vergelijkbaar met thee, maar de bereiding en het drinken is een heel ritueel.

Hoewel we nog niet veel weten van dit ritueel en de smaak van de thee, zien we wel precies hoe de theeplaatjes van de plant in de verpakking komen. De blaadjes worden geplukt en hierna meerdere keren in grote houtgestookte ovens verwarmt om te drogen. Daarna worden ze in grote zakken verpakt waarin ze drie maanden moeten blijven liggen voordat ze verder fijn worden gemaakt en in de uiteindelijke verpakking komen. Na afloop krijgen we 5 kilopakken mee, genoeg om de gemiddelde Argentijn voor een jaar van Maté te voorzien…. Drie pakken gaan direct naar de chauffeur, dankzij wie wij hier een kijkje konden nemen. Eén pak gaat naar de gastheer van het hotel en het laatste pak nemen we zelf mee.

Terug in het hotel nodigt de gastheer ons uit om samen met hem Maté te drinken. Dit gaat in een soort mok met een rietje met onderaan een thee-ei. In de mok wordt de maté gedaan en hierop wordt heet water gegoten, waar je een paar slokjes van drinkt. Daarna wordt er opnieuw heet water op geschonken en gaat het glas door naar de volgende persoon. In het zuiden van het land drinken ze deze maté zonder suiker en in het noorden met. Het drankje smaakt heel bitter, een beetje als hele sterke thee. Wij geven daarom de voorkeur aan de zoete variant, ook al krijgt je hierdoor al snel het idee dat je tanden uit je mond gaan vallen….

Na deze laatste stop bij Iguazu komt aan een mooie reis een einde. Wat zijn we blij dat we de stap hebben gezet en met onze kinderen, net voor de leerplicht ingaat, op reis zijn geweest. Het is heerlijk om zoveel tijd met elkaar te kunnen doorbrengen in zo’n fantastische omgeving. Heb jij ook die kans? Ga, je zult er geen spijt van krijgen!

Beste reistijd Argentinië

Houd er rekening mee dat het seizoen tegengesteld is en het tijdens onze zomer in Argentinië winter is en dus kouder is. Het gebied bij Salta kun je bijvoorbeeld heel goed in de mei- en zomervakantie bezoeken: het is dan vaak lekker weer en het is het droge seizoen waardoor de wegen goed begaanbaar zijn. Als je Patagonië wilt bezoeken (het uiterste zuiden van het land) kun je beter in onze winter gaan, omdat het hier anders echt té koud is.

Voor de reis die wij hebben gemaakt is de beste periode april, mei, augustus en september. In juni en juli is het net wat frisser, maar als je dat geen probleem vind is het ook een prima periode.

Mijn volledige reis teruglezen?

Deze reis maakten we al een tijd terug, namelijk in 2007. Maar nog altijd is het gebied rond Salta veel minder bekend dan andere delen in Brazilië. Ook heb ik de plekken waar wij destijds verbleven opgezocht en ze bestaan nog steeds. Op het moment van reizen waren de kinderen klein, maar ook als tiener hadden ze deze trip geweldig gevonden. Ons oude reisverslag, ooit bedoelt voor familie en vrienden die ons op ons blog volgden, heb ik iets aangepast. Het gaat natuurlijk nog steeds over reizen met kleine kinderen, maar het geeft tegelijkertijd een goed beeld van de bestemming en wat je hier kunt verwachten. Ook als je met oudere kinderen reist is het dus de moeite van het lezen waard!

Met kleine kinderen in Argentinië (1) – Buenos Aires & de pampa

Met kleine kinderen in Argentinië (2) – Salta & de Andes

Met kleine kinderen in Argentinië (3) – Cachi & Cafayate

Met kleine kinderen in Argentinië (4) – Talampaya & La Rioja

Met kleine kinderen in Argentinië (5) – Iguazu watervallen & de jungle

Of lees het het overzicht van onze reis: My family adventure – Argentinië met kinderen

Tip: vanuit Iguazu kun je ook doorreizen naar Brazilië. Lees ook over onze ervaringen in Rio de Janeiro met onze kids die inmiddels tieners zijn geworden.

Ook met je kinderen naar Argentinië?

Wil je in mijn voetsporen treden en Argentinië ook zelf zien en ervaren? Ik help je graag met het samenstellen van een mooie reis. Wij vonden het land heel geschikt om met kleine (maar zeker ook met oudere kinderen) doorheen te reizen. Ook als je iets korter de tijd hebt, daar kan ik de route natuurlijk op aanpassen.  Mail of bel me gerust om jullie reiswensen door te spreken zodat ik een voorstel voor jullie kan uitwerken.